Vanaf de geboorte tot de vroege kinderjaren gebruiken kinderen hun zintuigen om de wereld om hen heen te ontdekken en te begrijpen. Dit gebeurt door dingen aan te raken, te proeven, te ruiken, te zien, te bewegen en te horen. Kinderen leren het beste en onthouden de meeste informatie wanneer ze hun zintuigen gebruiken.
Sensorisch spel omvat elke activiteit die de zintuigen van jonge kinderen stimuleert: aanraking, reuk, smaak, beweging, evenwicht, zicht en gehoor. Zintuiglijke activiteiten vergemakkelijken verkenning en moedigen kinderen op natuurlijke wijze aan om wetenschappelijke processen te gebruiken terwijl ze spelen, creëren, onderzoeken en verkennen. De sensorische activiteiten stellen kinderen in staat om hun drempels voor verschillende sensorische informatie te verfijnen, waardoor hun hersenen sterkere verbindingen tot stand kunnen brengen om sensorische informatie te verwerken en erop te reageren.
Sensorisch spel kalmeert, is rustgevend en ontprikkelt. Kinderen kunnen erdoor “aarden” en komen meer tot zichzelf. Zowel voor klein als groot heel waardevol in deze wereld die steeds meer vol prikkels zit.
Ik ben dan ook groot voorstander van het aanbieden van materialen aan kinderen zonder vast doel. Open-einde-materialen, waar ze hun eigen spel mee kunnen verzinnen en de fantasie mee geprikkeld wordt.
Dus zoek een grote bak of schaal en ga mais, zonnebloempitten of pompoenpitten (lekker schoonmaakwerkje 😉) drogen! Gooi de bak in de herfst vol met eikels, kastanjes en/of dennenappels. Zet er bakjes, kleine schepjes en houten pincetten bij of een vergrootglas. Reken maar dat ze gaan experimenteren en onderzoeken.
Liefs, Rilana