Het voorjaarsmagazine maakten we dit jaar vanwege corona grotendeels op afstand vanuit huis. Deze zomer gingen we weer op pad voor de productie van de septembereditie. Ik wilde schrijven ‘gewoon op pad’, maar nee, gewoon was het niet. Het waren voor mij weer de eerste stappen buiten de deur na de lockdown waarin ik mijn werk volledig vanuit huis had gedaan.
Ik merkte dat mensen er heel verschillend mee omgingen. Waar de een heel voorzichtig was, ging de ander vrijer om met de RIVM-maatregelen en de 1,5 meter afspraken. Voor ons ook een zoektocht om het juiste te doen waarbij de veiligheid van ons en die van de deelnemers gewaarborgd bleef. Maar met anderhalve meter afstand tussen mij, de fotograaf en de te interviewen en fotograferen mensen was het prima werkbaar.
Toch liepen we tegen interessante vraagstukken aan. Want bij het fotograferen van twee collega’s moest er ook tussen de collega’s ruimte zijn. Maar hoe fotografeer je een muziekkorps met 60 mensen, coronaproof? We vonden de geschikte locatie in het amfitheater van Vakantiepark De Noordster in Dwingeloo. Daar kregen we alle medewerking om de muzikanten voor de voorpagina vast te leggen. Met een prachtige cover als resultaat: het thema Samen in coronatijd verbeeld door individuen, van jong tot oud, uit alle delen van Westerveld (en zelfs daarbuiten) verenigd in één cover. Met verschillende instrumenten vormen ze samen één muziekstuk, de een kan niet zonder de ander. Vouw vooral ook het magazine even helemaal open om het volledige korps te zien.
We maakten een magazine over Samenzijn in een periode waarin we worden geacht anderhalve meter afstand te bewaren. Een periode waarin samenzijn niet meer zo vanzelfsprekend is als het altijd was. En juist dát maakt dat mensen de waarde van samen dingen ondernemen, samen optrekken, samen plezier maken en elkaar ondersteunen weer extra zijn gaan waarderen. We ervoeren hoe mensen hunkeren naar weer samen te kunnen zijn, weer samen muziek te kunnen maken, samen een potje te poolen of te zingen. We ondervonden ook hoe de Westervelders inventief waren om binnen de mogelijkheden die er zijn tóch samen iets te realiseren. Het was een bijzondere productie van een net zo bijzonder magazine, dit 1,5-meter magazine.